Arapça basın gündeminde geçen hafta

Arapça basınında geçtiğimiz haftada; Türkiye ve Rusya’nın İdlib’e ilişkin anlaşmaları ve sahada yaşanan gelişmeleri, Irak’ta hükümeti kurma görevinin Adnan Zurfi’ye verilmesi ve Türk devletinin Libya’ya yönelik müdahaleleri öne çıkan gündem başlıkları oldu.

SURİYE

İdlib başta olmak üzere Suriye’de yaşanan gelişmeler, geçtiğimiz hafta boyunca Arapça basın gündeminde geniş yer buldu.

16 Mart tarihli El Beyan gazetesi, konuya ilişkin “Rusya ve Türkiye’nin İdlib anlaşmasının boşa çıkma göstergeleri” başlıklı haberinde:

“Rusya ve Türkiye güçlerinin Lazkiye-Halep yolu üzerindeki devriye turu başarısızlıkla sonuçlandı. İdlib’in doğusundaki Serakib’den başlayan devriye ise Neyreb ulaşıldıktan sonra geri dönülerek tamamlandı. Bu devriyenin M-4 yolu üzerindeki başka bölgeleri de dolaşacağı tahmin ediliyordu. Fakat devriye güzergahında halkın tepkisi ve silahlı grupların tehditleri devriyenin devam etmesini engelledi” ifadelerini kullandı.

17 Mart tarihli El Vatan gazetesi ise “ ‘El Nusra’ Lazkiye-Halep yolunun açılmasını engelliyor, Moskova anlaşması zorda” başlığıyla geçtiği haberde, anlaşma sayesinde toparlanan ve silahlanmayı arttıran başta El Nusra (Heyet Tahrir El Şam) olmak üzere Türkiye’ye bağlı terörist grupların bir yandan da anlaşmayı engellediğine dikkat çekti. 

Aynı tarihli Şarkul Avsat gazetesi ise “Rusya’dan İdlib’de yeniden operasyon başlatma sinyali” başlıklı haberinde, “Moskova, terörist oluşumların devam eden provokasyonları sebebiyle İdlib'deki durum yeni bir çatışma ortamına sürükleniyor uyarısında bulundu” dedi. Haberde, Rusya Dışişleri Bakanlığı’nın, İdlib’deki çete gruplarının ateşkesi; yeniden toparlanmak ve silahlanmayı artırmak için kullandığını ve Suriye devlet güçlerine ait mevzilere yeniden karşı operasyonlar düzenlediğini açıkladığı belirtildi.

17 Mart tarihli El-Arap gazetesi de Suriye'deki gerilime dikkat çekerek, konuyu, “4 batı ülkesinden Suriye krizi için ortak açıklama” başlıklı haberiyle geçti. Haber de ayrıca, 10 yılına giren Suriye krizine ilişkin ABD, Fransa, İngiltere ve Almanya’nın ortak açıklamasın yer verdi.

19 Mart tarihli El Beyan gazetesi, “Türk ordusuna ait konvoy İdlib’de ve gruplar arasında çatışma” başlığıyla verdiği haberinde, “Suriye İnsan Hakları Gözlemevi (SOHR), Rusya ve Türkiye arasında yapılan ateşkesten sonra İdlib ve Halep’teki çatışmaların durduğunu ve Türk ordusuna ait yeni bir askeri konvoyun Suriye topraklarına geçtiğini kaydetti. Öte yandan Suriye hükümeti Lazkiye’deki mevzilerini güçlendiriyor. İdlib’in Kefer Lusin Sınır Kapısı üzerinden yaklaşık 40 araçlık Türk ordusuna ait konvoy Suriye topraklarına giriş yaptı. Türk askerleri Frika, Merczihur ve Ziyadiye köylerinde de devriye attı. Rusya-Türkiye arasında ilan edilen ateşkesin ilk gününden bu yana Türk ordusunun Suriye topraklarına sevk ettiği askeri araç sayısı 1150’ye ulaşırken yüzlerce Türk askeri de bölgeye getirildi” bilgisini paylaştı.

20 Mart tarihli Şarkul Avsat gazetesi “Rejimin tehdidi sonrası Türkiye İdlib’e güç yığıyor” başlıklı haberinde, işgalci Türk ordusunun, Suriye ordusunun Halep-Lazkiye yolunu açma ve Moskova mutabakatının ihlal edildiği yönündeki açıklamasından sonra askeri hareketlilik içine girdiğini aktardı. Haberde ayrıca, Şam yetkilileri kaynak gösterilerek, Suriye ordusunun Lazkiye dolaylarında askeri hazırlıklarını güçlendirdiği, İdlib’in doğusundaki Serakib beldesinde ise bir grup çetenin ateşkes anlaşmasını bozarak M-4 ve M-5 karayoluna saldırmak istediği bildirildi.

IRAK

Irak’ta devam eden hükümet kurma girişimleri de Arapça basın gündeminde öne çıkan başlıklar arasında yer aldı.

17 Mart tarihli Şarkul Avsat gazetesi, “Irak mühlet yarışına girdi” başlıklı haberinde, Irak hükümetini oluşturmak adına bir aday seçimi için verilen mühletin dolduğunu ve Şiiler arasındaki çelişkilerin 30 aday arasından birini seçilmesini engellediğini aktardı. Irak parlamentosundaki El Sened bloğu başkanı Ahmed El Esadi’nin başbakanlığa aday gösterilecek isim üzerinde anlaştıklarını, cumhurbaşkanlığı için ise Naim El Süheyl’in öne çıktığını açıkladığını yazan Şarkul Avsat, El Sadr hareketine yakın Sairun bloğu başkanı Nebil El Terfi’nin ise Cumhurbaşkanı Berhem Salih’in anayasal görevini yerine getirmesi gerektiğini söylediğini kaydetti.

Aynı tarihli El Arap gazetesi, “İran’ın durumundan faydalanan Türkiye Irak’ta varlığını arttırıyor” başlıklı haberinde, Türkiye’nin Irak sahasında başlıca aktör olmak istediğini ifade ederek, İran’ın mevcut iç durumu nedeniyle Irak’taki rolünün azalacağına inanan Türkiye’nin fırsat kolladığını belirtti.

18 Mart tarihli Şarkul Avsat gazetesi, “Irak’ta hükümet kurma yetkisi Zurfi’ye verildi” başlığıyla verdiği haberinde, “Irak Cumhurbaşkanı Berhem Salih, Adnan El Zurfi’yi hükümeti kurmak ile görevlendirdi. Irak’ın eski Başbakanı Haydar Abadi’nin liderliğindeki Nasır Koalisyonu’na üye olan Zarafi, Necef’in eski valisiydi” bilgisini paylaştı.

19 Mart tarihli Şarkul Avsat gazetesi, “Iraklı eylemciler Adnan Zurfi’yi kabul etmiyor” başlıklı haberinde, Irak’taki göstericilerin büyük bölümünün, hükümeti kurmak görevinin Adnan Zurfi’ye verilmesini kabul etmediğini belirtti. Zurfi'nin akıbetinin Muhammed Tevfik Allavi’ye benzeyeceği yorumunda bulunan gazete, Allavi’nin kendisine verilen görevi yerine getirmediği için özür dileyip çekildiğini hatırlattı.

20 Mart tarihli El Arap gazetesi, “Zurfi’nin görevlendirilmesi Şii partilerinin birleştirme çalışmalarını sekteye uğrattı” başlıklı haberinde, “Cumhurbaşkanı Berhem Salih tarafından görevlendirilen Adnan El Zurfi’nin halklar tarafından kabul görmesi önemli olduğu kadar kuracağı kabinenin de daha önce Muhammed Tevfik Allavi’nin ikna edemediği parlamentodan geçmesi gerekir. Bu yüzden kendisine yakın kişiler, iradesinin kırılması halinde tepkilerin olacağını belirtiyor” ifadelerini kullandı.

21 Mart tarihli El Arap gazetesi, “Şia grupların Zurfi’yi hükümet kurma görevinden alma çabaları boşa çıktı” başlıklı haberinde, Irak’ta Şii partilerin hükümeti kurmakla görevli Adnan El Zurfi’nin görevini yapamaması için yaptığı tüm girişimlerin boşa çıktığını yazdı. Gazete, Zurfi’nin, yeni hükümette İran’ın müdahalesini ortaya çıkarmaya çalıştığını da kaydetti.

LİBYA

17 Mart tarihli El Beyan gazetesi, “Erdoğan’ın Libya’daki çeteleri Trablus yerine başka yerlerde dolaşıyor” başlığıyla verdiği haberde, Türk devletine bağlı çetelerin Libya Ulusal Ordusu’nun kuşatmasından kaçmak ve yeni saldırı hazırlıkları yapmak için Tunus sınırındaki köy ve kentlerde konuşlandığını yazdı.

18 Mart tarihli El Beyan gazetesi, “Türkiye Trablus’taki yaralı milisleri pazarlık konusu yapıyor” başlıklı haberinde, “Türkiye’de tedavi gören yaralı Ulusal Mutabakat Hükümeti’ne (UMH) bağlı milisler hükümetlerinin hastane masraflarını ödeyemediğini belirterek tepki gösterdi. Bir video yayınlayan yaralı bir milis, ‘Bize köpek muamelesi yapılıyor. Keşke buraya hiç gelmeseydik. Misrata’da tedavi görseydik. Orada en azından bize daha iyi bakılırdı. Yaralarım kangren oldu. Ne tedavi ediyorlar ne de çıkmamıza izin veriyorlar’ dedi” diye aktardı.

20 Mart tarihli El Beyan gazetesi, “Erdoğan çeteleri.. Libya’daki çatışmalar sürüyor” başlıklı haberinde, “Türk ordusu Libya’daki askeri kayıplarını gizliyor. Suriye İnsan Hakları Gözlemevi (SOHR) dün yaptığı açıklamada Türk devletine bağlı çetelerin kayıp sayısı 129 olarak belirtti. SOHR, çetelerin Trablus’un güneyindeki yer alan Selah El Din mahallesinde, Trablus havaalanına yakın Remla cephesinde, Meşru El Hedebe cephesinde ve Misrata’daki çatışmalarda öldüğünü kaydetti” ifadelerini kullandı.

21 Mart tarihli El Beyan gazetesi ise “Libya’nın değişen savaş haritasında Erdoğan’ın çeteleri kaybetti” başlığıyla verdiği haberinde, Libya’da savaş haritasının değişmesiyle birlikte Türk devletine bağlı çetelerin kaybettiğini belirtti. Haberde, Türk devletinin desteğini arkasına almasına rağmen Ulusal Mutabakat Hükümeti (UMH) güçlerinin Libya Ulusal Ordusu (LUO) karşısında kayıplar yaşadığını, Libya’da önemli yerleri kontrolünde tutan LUO’nun UMH’ye ait birçok cephaneliği ele geçirdiğini aktardı.

(eyl)

ANHA


Diğer Haberler