Arapça basın gündeminde geçen hafta

Arapça basın gündeminde geçtiğimiz hafta; Beşar Esad ile iş insani Rami Mahluf arasındaki kriz ile Türk devletinin Kuzey ve Doğu Suriye’ye saldırıları, Türk devletinin Libya’ya müdahaleleri ile Vatiye Üssü’nün Ulusal Mutabakat Hükümeti’nin eline geçmesi, Tunus Meclis Başkanı’na dönük tepkiler ile İsrail’in Batı Şeria’yı ilhak planı öne çıkan gelişmeler oldu.

SURİYE

Suriye Devlet Başkanı Beşar Esad ile aynı zamanda kuzeni olan iş insanı Rami Mahluf arasındaki kriz ile İdlib’de yaşananlar başta olmak üzere Suriye’deki gelişmeler, geçtiğimiz hafta boyunca Arapça basın gündeminde geniş yer buldu.

18 Mayıs tarihli El Arap gazetesi, “Rami Mahluf Suriye ekonomisinin çökebileceği uyarısında bulunuyor” başlıklı haberinde, Rami Mahluf’un Facebook hesabından paylaştığı yeni bir videodaki konuşmasına yer vererek, “Mahluf, ülkenin en büyük GSM operatörü olan Syriatel’in başkanlığından kendisine verilen süre içerisinde istifa etmemesi halinde şirket lisansının iptal edileceğini ancak yine de geri adım atmayacağını dile getirdi. Mahluf, devlet gelirinin önemli bir kaynağı olan Syriatel’in çöküşünün ekonomiye ‘felaket’ bir darbe indireceği konusunda uyardı” diye aktardı.

19 Mayıs tarihli Şarkul Avsat ise “Açıklama savaşı sonrası Şam’daki kriz derinleşiyor” başlıklı haberinde, “Rami Mahluf ve hükümet kurumları arasında açıklama savaşı başladı. Şam’daki kriz derinleşiyor. Daha önce Suriye ekonomisindeki kriz yüzünden GSM Şirketi Syriatel’in zarar gördüğünü ifade eden Mahluf, sosyal medya hesabından yayınladığı belge ile vergi ödemediğine dair iddiaları yalanladı. 10 Mayıs tarihli belgede Syriatel şirketinin vergilerini ödemeye hazır olduğu kaydediliyor” ifadelerini kullandı.

Haberde ayrıca Mahluf’a ait şirketlerde çalıştığı için tutuklananların sayısının 60’a ulaştığı belirtildi.

20 Mayıs tarihli Okaz gazetesi ise “Esad ve Mahluf savaşında kim galip çıkacak” başlıklı haberinde, “Suriye Hükümeti Mahluf ve ailesinin tüm mal varlıklarına el koydu. Mahluf’un devlet kurumları ile ilişkilerini 5 yıl yasakladı. Gözlemciler, Esad ve Mahluf arasındaki krizin geri dönülmez bir yere doğru gittiğini belirtiyor. Mahluf ise her seferinde devletin kendisine baskı uyguladığını ve bazı şirketleri devlete devir etmesi için baskı gördüğünü kaydediyor” ifadelerini kullandı.

21 Mayıs tarihli Şarkul Avsat gazetesi ise “Mahluf’un 12 bankadaki hisselerine el konuldu” başlıklı haberinde, “Şam Menkul Kıymetler Borsası, Rami Mahluf'un Bank Audi, Byblos Bank, Arab Bank ve Fransabank’ın da aralarında olduğu 12 banka ve özel finans kurumundaki hisselerine el konulması kararı aldı” dedi.

22 Mayıs tarihli El Arap gazetesi, “Türk devleti Kürt güçlerini hedef alıyor” başlıklı haberinde, “Türk devleti kendisine bağlı çeteler ile birlikte sınırına yakın olan Kürt güçlerine saldırıyor. Hafta sonunda Kuzey ve Doğu Suriye’deki birçok ekili arazi ateşe verildi” diye belirtti. Gazete, Koronavirüs salgınına rağmen Türk devletinin Hesekê Kantonu’nun içme suyunu kestiğini ve bu durumun uluslararası örgütler tarafından eleştirildiğini belirtti. SOHR’un paylaştığı bilgilere yer veren gazete, “SOHR Türk devletine bağlı çetelerin Kuzey ve Doğu Suriye’deki ekili arazileri ateşe verdiğini kaydetti. Çeteler tarlaları füzelerle ateşe verirken Türk devletinin kontrolü altındaki bölgelere yakın Halep, Hesekê ve Raqa’da yaşayan halk arazilerine ulaşmada zorluk çekiyor” ifadelerini kullandı.

23 Mayıs tarihli Şarkul Avsat gazetesi ise “DAİŞ Suriye’de 43 saldırı gerçekleştirdi” başlıklı haberinde,  “Suriye İnsan Hakları Gözlemevi (SOHR) yaptığı açıklamada, DAİŞ’in son bir ayda Suriye Hükümeti ve QSD’ye 43 saldırı gerçekleştirdiğini belirtti. DAİŞ’in Suriye Hükümeti’ne yönelik Humus ve Dêrozer’da gerçekleştirdiği 11 saldırıda biri kadın olmak üzere 37 hükümet askeri/milisi yaşamını yitirdi. DAİŞ’liler Kuzey ve Doğu Suriye’de ise 32 saldırı gerçekleştirdi” diye belirtti.

LİBYA

Türk devleti ve Katar’ın doğrudan müdahalede bulunarak savaşı körüklediği Libya’daki gelişmeler de geçtiğimiz hafta boyunca Arapça basın gündeminde yer buldu.

18 Mayıs tarihli Alsaa24 gazetesi, “Katar, Tunus yoluyla tekrardan Libya’ya dönüyor” başlıklı haberinde, “Libya Meclisi’nden isminin açıklanmasını istemeyen bir kaynak, Ulusal Mutabakat Hükümeti’nin savaşta yaralanan üyeleri için yol aradığını ve yaralıları havayolu aracılığıyla Tunus’un başkentine, oradan da Katar’ın başkenti Doha’ya taşımayı planladığını aktardı” dedi. Aynı kaynağın Tunus’un yaralıların Libya’dan havayolları aracılığıyla çıkarmasına izin vereceğini belirttiğini aktaran gazete, “Yaralılar, Tunus aracılığıyla Katar ve Türkiye’ye taşınacak” diye belirtti.

19 Mayıs tarihli El Arap gazetesi ise “El Vatiye Üssü’nün düşmesi Türkiye’nin Libya’da kalıcılaşmasının önünü açıyor” başlıklı haberinde, “Libya’nın batısındaki El Vatiye Askeri Üssü’nün İhvan ve Suriyeli  çete gruplarının eline geçmesiyle Türk devletinin Libya’daki askeri varlığının da önü açıldı. Tüm emareler, Türkiye’nin askeri üsse el koymak istediğine işaret ediyor. Türkiye daha önce de Mitiga, Misrata ve Zevara’daki üslere de girmişti” diye aktardı.

20 Mayıs tarihli El Arap gazetesi ise “Cezayir ve Mısır yeni komşuları Türkiye’den rahatsız” başlığıyla verdiği haberinde, “Fayiz El Sarrac hükümetinin çağrısı ile Libya’ya gelen Türk devleti, Libya Ulusal Ordusu Lideri Halife Hafter’e karşı taktiksel bir savaş veriyor. Bu savaş Afrika’daki stratejileri değiştiriyor. Mısır ve Cezayir kendilerine yeni komşu olan Türk devletine karşı tepkili yaklaşıyor” diye belirtti.

23 Mayıs tarihli El Beyan gazetesi “Erdoğan yüzünden Libya’daki çatışmalar devam ediyor” başlıklı haberinde, “Libya’daki dengeler değişiyor. Özelikle Türk devletinin desteği altındaki çetelerin ateşkes çağrılarına rağmen saldırılarına devam etmesi Libya Ulusal Ordusu’nun elini güçlendiriyor. Libya Ordusu’nun artık daha rahat operasyon yapacağı ifade ediliyor.

Libya Dışişleri Bakanlığı yaptığı açıklamada Türk devletinin uluslararası yasalara uymayarak ateşkesi ihlal ettiğini kaydetti” ifadelerini kullandı.

TUNUS

21 Mayıs tarihli El Arap gazetesi “Tunus Parlamentosu’ndan Gannuşi’ye tepki” başlıklı haberinde, şu ifadeleri kullandı: “Nahda Hareketi Lideri ve Tunus Meclis Başkanı Raşid Gannuşi’nin ihlalleri, farklı siyasi partilerin yanı sıra koalisyonda yer alan partilerin de tepkisini çekti. Partiler özelikle Gannuşi’nin Libya’daki El-Vetiyye karargahını ele geçiren Es-Sarrac hükümetini aramasına tepkili. Koalisyon ortaklarından Halk Hareketi, Gannuşi’nin bu hareketinin İhvan hareketine hizmet ettiğini ve koalisyondan habersiz böyle bir girişim yapmasının kabul edilemeyeceğini belirtti.”

22 Mayıs tarihli Şarkul Avsat gazetesi ise “Gannuşi’nin tebrikine muhalefetten tepki” başlıklı haberinde, “Muhalefetteki 7 siyasi parti Cumhurbaşkanı Kays Said’e çağrıda bulunarak, ülkenin dış politikasına yön vermesini istedi. Çağrı, Nahda Hareketi lideri ve Meclis Başkanı Raşid el-Gannuşi’nin El-Vetiyye askeri üssünü ele geçiren Libya Ulusal Mutabakat Hükümeti’ni tebrik etmesinden sonra gelmesi dikkat çekti” dedi

Gannuşi’nin Libya Ulusal Mutabakat Hükümeti Başkanı Feyiz es Serrac’ı tebrik etmesinin 7 parti tarafından kınandığını belirten gazete, devlet kurumlarının Libya’daki savaşa dahil olmamaları gerektiği vurgulandı. Yine partiler dış politikadaki müdahalelerin Cumhurbaşkanı’nın alanına girdiğini ifade etti.

İSRAİL

18 Mayıs tarihli Şarkul Avsat, “Netanyahu hükümetin onaylanmasıyla Batı Şeria’nın ilhakına hız verdi” başlıklı haberinde, İsrail’de Başbakan Benyamin Netanyahu ile siyasi rakibi Benny Gantz tarafından kurulan koalisyon hükümetinin mecliste onaylanmasının ardından Netanyahu’nun, meclis konuşmasında seçim vaadi olan Batı Şeria’nın ilhakına hız vereceğini söylediğini aktardı.

(eyl)

ANHA


Diğer Haberler

Arapça basında bugün