Arapça basında geçen hafta

Arapça basın gündeminde geçen hafta; Türk devletinin Kuzey ve Doğu Suriye’ye işgal tehditleri, İdlib’deki bombardıman ve Astana görüşmeleri, Libya’daki sivil geçiş süreci, Türkiye’de devam eden ekonomik kriz, Körfez’deki gerginlik ve Filistin’deki gelişmeler geniş yer buldu.

Arapça basın gündeminde geçen hafta, Türk devletinin Kuzey ve Doğu Suriye’ye dönük işgal tehditleri, İdlib’deki bombardıman ve Astana görüşmeleri başta olmak üzere Suriye’deki gelişmelere geniş yer verildi. Arapça basında ayrıca Libya’daki sivil geçiş süreci, Türkiye’de devam eden ekonomik kriz ve Erdoğan’ın güç kaybedişi, Körfez’deki gerginlik ve Filistin ile Libya’daki gelişmeler de geniş yer buldu.

SURİYE

Suriye’deki gelişmelere geniş yer veren El Arab gazetesi, 29 Temmuz tarihli sayısında “Suriye ve Rusya güçleri İdlib’deki silahlı grupları yordu” başlıklı haber geçti. Haberde, Rusya destekli Suriye rejim güçlerinin Mayıs ayından beri İdlib’deki çetelerin savunma hattını kıramadığını ve hava saldırılarını yoğunlaştırdığı belirtti.

29 Temmuz tarihli Şarkul Avsat gazetesi ise “Süveyde’de durum kritik, güvenlik yok” başlıklı haberinde Süveyde’de güvenliğin olmadığını belirtti ve bölgede sivillerin kaçırıldığını, Terba köyünde meydana gelen patlamada ise rejim güçlerine bağlı askerlerinin öldüğünü kaydetti.

Aynı tarihli El Beyan gazetesi ise “Türkiye Suriyelileri sınır dışı ediyor” başlıklı haberinde, Türk devletinin Suriyeli göçmenleri sınır dışı etmeye başladığını ve savaş nedeniyle göç eden milyonlarca Suriye'liye yönelik bu tutumunun tepkiyle karşılandığını yazdı.

30 Temmuz tarihli Şarkul Avsat gazetesi ise “Rejim, Rusya desteğiyle Hama’nın kuzeyinde iki kasabayı aldı” başlıklı haber geçti. Haberde, Suriye rejim güçlerinin Rusya’nın hava desteğiyle Hama’nın kuzeyinde iki kasabayı aldığını ve  ilerlemeye devam ettiğini yazdı.

31 Temmuz tarihli Şarkul Avsat gazetesi, Türk devletinin Kuzey ve Doğu Suriye’ye yönelik işgal tehditlerini sürdürdüğüne dikkat çektiği haberinde, TEV-DEM Yürütme Kurulu Üyesi Aldar Xelîl’in de “Türkiye güvenli bölge için 32 km şartı öne sürüyor ve bu kabul edilebilir değil. 32 km genişlikte bir bölgede Kuzey ve Doğu Suriye yönetimi diye bir şey kalmıyor ki güvenli bölge oluşturulsun. Biz de bu alanın 5 km kadar olmasının bizim için sorun olmayacağını söyledik” sözlerine yer verdi.

01 Ağustos tarihli El Beyan gazetesi, “ABD’nin Derazor’da İran hücrelerine karşı savaşı” başlıklı haberinde Devrim Muhafızları Kudüs Gücü Komutanı Kasım Sülemani’nin önceki hafta El Bukemal’de sınırda Haşdi Şabi üst düzey yetkilileriyle görüşmesinin Derazor’da ABD ve İran arasında yeni bir gerilimin kapısını araladığını yazdı.

Aynı tarihli El Arab gazetesi, “Suriye’nin kuzeydoğusunda kontrolü ele almak için ‘çılgın’ yarış” başlıklı haberiyle Moskova, Şam, Ankara ve QSD’nin Kuzey ve Doğu Suriye’deki gelişmelere karşılık tutumunu netleştirdiğini yazdı. ABD Savunma Bakanı Mark Esper’İn 16 Temmuz’da askeri güçlerinin DAİŞ’le mücadele kapsamında bölgede kalacağı açıklamasını hatırlatan gazete, Uluslararası Kriz Grubu’nun (ICG), geri çekilmenin durdurulması kararıyla, bölgesel ve uluslararası ‘çılgın’ oyunların bölgede yaşanmasının önüne geçileceği için memnuniyetle karşıladığını yazdı.

02 Ağustos tarihli Şarkul Avsat gazetesi, “Astana 13 toplantısı, İdlib ve anayasa konularındaki bulanıklığın gölgesinde başladı” başlıklı haberiyle görüşmelerin taraflar arasında ‘netleşme’ emarelerinin göründüğü bir dönemde, İdlib’deki durum ve anayasa komitesi inşası konularında belirsizlikler ile başladığını belirtti.

Aynı tarihli Ekaz gazetesi ise “Suriye rejimi, bombardımanlarını sürdürerek ‘Astana’yı boşa çıkarıyor” başlıklı haberiyle Astana 13 görüşmelerine değindi. Haberde, 13. Astana görüşmelerinde Suriye rejimi, Rusya, Türkiye ve İran heyetlerinin katıldığını ancak BM Suriye Özel Temsilcisi Geir Pedersen’in hazır bulunmadığını yazdı.

LİBYA

29 Temmuz tarihli El Arab gazetesi, “Trablus hükümeti, savaşın durması için imkânsız şartlar dayatıyor” başlıklı haberiyle Ulusal Mutabakat Hükümeti (UMH) Başkanı Fayiz Es Serrac’ın, diyalog için orduya fırsat tanımadığı ve hükümetin ateşkes için kabul edilemeyecek şartlar öne sürdüğünü belirttiğini yazdı.

30 Temmuz tarihli El Beyan gazetesi, Libya Ulusal Ordusu’nun Trablus’ta, Türkiye yapımı bir insansız hava aracı düşürdüğünü, söz konusu uçağın ülkedeki çatışmaların başladığı Nisan ayından bu yana düşürülen 8’inci İHA olduğunu yazdı.

31 Temmuz tarihli El Arab gazetesi ise “Libya savaşında arka cephelere karşı yeni taktik” başlıklı haberinde başkent Trablus’ta iki tarafın da çatışmalarda sonuç alamayınca arka cepheleri ve lojistik hatlarını vurma taktiğine başvurduğunu yazdı.

İRAN

29 Temmuz tarihli Şarkul Avsat gazetesi, “Viyana toplantısı İran'ın nükleer yükselişini durduramadı” başlığıyla yayımladığı haberinde nükleer anlaşma konusunda Viyana’da düzenlenen toplantının, İran'ın nükleer silah yapımında kullanılan zenginleştirilmiş uranyum üretimini arttırma konusundaki tavrını değiştirmesi konusunda somut bir sonuca ulaşılamadığını belirtti.

30 Temmuz tarihli Şarkul Avsat gazetesi, “Londra İran’ı uyardı; Karanlıktan çıkmak istiyorsanız gemiyi bırakın” başlıklı haberinde Hürmüz Körfezi’ndeki gerilimi ele alan gazete, İngiltere Dışişleri Bakanı Dominic Raab’ın, İran tarafından el konulan petrol tankerinin bir an önce serbest bırakılması gerektiği ve Tahran ile herhangi bir takasın gerçekleşmeyeceğini söylediğini yazdı.

02 Ağustos tarihli El Arab gazetesi, “Körfez’de Batı ve İran arasındaki askeri tehditler artıyor” başlıklı haberinde, Rus basınının Perşembe günü dışişleri bakanlığına dayandırdığı haberinde ABD’nin Körfez’de savaş çıkması için bahane aradığını, Avrupalı ülkelerin Washington ile İran arasındaki çatışmalardan uzak durmadığını ve sorunların çözümü için çabaladığını belirttiğini yazdı.

TÜRKİYE

31 Temmuz tarihli El Arab gazetesi, “Türkiye siyasetinde Erdoğan’ın gemisi sallanıyor” başlıklı haberinde Türkiye’de ekonomik kriz yaşandığını, Irak ve Suriye sınırında Rusya, İran, Suriye ve ABD çemberinde sorunlar yaşandığını belirterek, şimdi de AKP’de yer alan bazı isimlerin Erdoğan’ın gemisinden atladığını yazdı.

01 Ağustos tarihli El Arab gazetesi, “AKP’nin iç muhalefeti, öfkelilerin harekete geçmesini destekliyor” başlıklı haberinde AKP içindeki muhaliflerin, partinin kurucu üyelerinin bir bir ayrılması ve ekonomideki kötü gidişata karşı, AKP Başkanı Erdoğan’ın hakimiyetini zayıflatmak için reform girişimlerinde bulunduğu yazdı.

02 Ağustos tarihli El Arab gazetesi, “Erdoğan’ın yeni MİT yerleşkesine ziyareti, muhalefete tehdit mi yoksa kendini rahatlatmak mı?” başlığıyla verdiği haberinde, Türk cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Ankara’da geniş bir alan üzerinde inşaatı devam eden yeni MİT yerleşkesini ziyaretini konu aldı ve bu ziyaretle Erdoğan’ın muhalefete ‘Gözüm üzerinizde mesajı’ verdiğini yazdı.

SUDAN

29 Temmuz tarihli Şarkul Avsat gazetesi, “Sudan'da silahlı gruplar ile kalıcı ateşkes sağlandı” başlıklı haberinde, Askeri Geçiş Konseyi Sözcüsü ve Siyasi Komite Başkanı Şemseddin Kebbaşi’nin ülkedeki silahlı gruplarla anlaşmaya varıldığını yazdı.

30 Temmuz tarihli El Beyan gazetesi ise “Güçler değişiyor: El Ebyad katliamı İhvan güçleri  tarafından yapıldı” başlıklı haberinde Özgürlük ve Değişim Hareketi'nin Müslüman Kardeşlerin (İhvancı Güçlerin) siyasi çözüm çabalarını sekteye uğratmak amacıyla de katliamlar yapmakla suçladığını belirtti.

YEMEN

02 Ağustos tarihli Şarkul Avsat gazetesi, “Aden’deki saldırıdan İran sorumlu tutuluyor” başlıklı haberinde Yemen’in Aden’de El Cela kampı ile Şeyh Osman polis karakoluna yönelik gerçekleştirilen ve 49 kişinin öldüğü saldırıya ilişkin Yemen Başbakanı Muin Abdulmelik’in Twitter hesabından yaptığı açıklamada, saldırıların İran yönetimi ile işbirliği içinde gerçekleştirildiğini söylediğini bildirdi.

FİLİSTİN

30 Temmuz tarihli El Arab gazetesi, “Hamas Gazze’yi güvenlik kontrolüne aldı” başlıklı haberinde Hamas’ın Gazze’deki yeni belediye meclisi yönetiminin halkta rahatsızlık yarattığını yazdı. Filistinli siyasetçilerin Hamas’ın halktaki rahatsızlığı dikkate almadığı belirtilen haberde, yeni yönetimin Hamas’ın kentin güvenliğindeki ağırlığını arttırmak istediği şeklinde yorumlandığı kaydedildi.

ANHA


Diğer Haberler